No Copycat In Here Darling

PERLU LESEN JUALAN MURAH ?

Salam dan Hye to not muslim people.

 Mesti tertanya-tanya kenapa saya buat soalan 'Perlu lesen jualan murah?' . Mungkin tak semua yang tahu bahawa dalam malaysia ni ada satu undang2 untuk para perniaga bahawa kita tak boleh2 naik turun kan harga sesuatu barang. Terutama barang yang di ketogerikan sebagai barang kawalan. Barang kawalan tu apa? Barang kawalan tu macam minyak , gula. itu apa yang saya nampak dalam situasi semasa sekarang larh. Ok actually saya tak ada larh pengalaman atau pengetahuan yang tnggi dalam topik yang saya cuba nk cita ni. sebenarnya tujuan buat topik ni sebenarnya nak share dengan semua orang macam mana nak apply lesen jualan murah. Sebab baru-baru ni saya dapat satu tugas dari company yang mintak tolong tanya macam mana nak buat permohonan lesen jualan murah .


So over here i just want to share with other how is work. Sharing is caring rite ? hehe Ini pun satu pengetahuan baru and pengalaman baru dalam diri saya.

 Ok to who we should contact for this? Pada siapa kita perlu rujuk atau berhubung tentang urusan ini? Benda ni kita perlu berhubung pada Kementerian Dalam Negeri, Koperasi dan penggunaan (KPDNKK) .

Saya di maklumkan utk berhubung permohonan lesen jualan murah ni perlu apply di KPDNKK. knp tujuan perlu apply lesen ? kita tak boleh suka2 kurangkan harga pasaran barang yg sememangnya banyak pihak yang menjual. Ini boleh menimbulkan masalah bagi peniaga lain. Ok back to our story macam mana nak apply. Mudah sangat ! Hanya perlu isi borang tentang detail company and barang yang nak buat jualan murah tu. Mana nak dapat borang ? Ok hanya ada dua cara sama ada direct pergi ambik di pejabat KPDNKK yang terdekat atau direct download di KPDNKK. Ni saya share LINK di mana boleh anda download borang2 tu.

 Cara mengisi borang tersebut.
 1.

Like in this picture, firstly we should fill about our company . Isi detail2 company yang nak apply lesen jualan murah ni . Your company larh huhu. Isi dengan tepat ye. And please after isi detail ni prepare one copy your SSM atau lebih di panggil sijil or lesen pendaftaran company. Of course company yang nak apply lesen jualan murah ni company yang berdaftarkan ? So sertakan skali satu copy lesen pendaftran company tu. May be for apporvel.

2.
List down cawangan company anda. Seandainya anda ni suplier of course rite kita ada banyak kedai yang anda suplier barang2 anda. For sure diorng pun akan buat jualan murah. So anda kena list down senaraikan semua cawangan2 kedai2 lain yang nak buat jualan murah ni. So that mean, only you aplly this lesen for all shope or cawangan yang jual barang ni. Like in the picture. (Actually Picture ni smua adalah borang asli nak aplly lesen tu tau)

3.
The final one, List down barang2 yang nak buat jualan murah tu. Actualy borang yang diorng bagi ni (ni saya download from KPDNKK page) agak kecik ruang die. so kalau tak muat kita boleh buat our own document tapi guna consept yang diorng bagi larh. untuk memudahkan kita senaraikan barang2 tu. BUT make sure document yang akan dilampirkan skali dgn borang ni mst ada tanda tangan atau pengesahan dari company. sama gak dgn copy lesen pendaftran syarikat tadi (lupa nk maintion huhu) . So senaraikn larh pe yang dia mintak . macam detail product, harga promosi and bla bla. . .

So that for cara isi borang . Tapi ingat semua ni ada syarat die. ada syarat sebelum apply and after apply lesen jualan murah ni . untuk tahu lebih lanjut tentang syarat boleh pergi ke page rasmi KPDNKK . Make sure !! before apply tengok dulu syarat2 apply . Semua ada die laman web rasmi KPDNKK http://www.kpdnkk.gov.my/ . Borang ini akan di hantar ke pejabat KPDNKK yang terdekat.

Apa2 pun hope pe yang saya share dapat membantu orang lain juga, sebenarnya bnyak lagi yang nk share tentang benda ni tapi may be next post we will share about rules die plak. Kalau ada silap dan salah mohon tunjuk ajar. Ini apa selepas my boss and me cuba mengetahui cara nak apply lesen jualan murah ni. Saya mmg bukan pakar dalam bidang ni. tapi sekadar nak share apa yang saya pelajari. Pening pala gak nak dapat kan maklumat ni sampai call KPDNKK banyak kali utk dapatkn kepastian cara isi borang, apa yang di perlukn dan macam lagi larh huhu. Sebab tu sya post ini untuk memudahkan lagi kerja orang lain yang macam saya yang baru untuk mengenali benda ni. Hope bermanfaat bersama. Terime kasih .

Salam sayang :
DiaryLolyta

No comments:

Post a Comment